You Wild Eyed Butterfly, You Sleepy Flowerhead
door Sandra Smallenburg,
NRC Handelsblad 17 December 2010
Hidde van Schie (1978) is beeldend kunstenaar en singer-songwriter. Hij studeerde in 2001 af aan de Willem de Kooning Academie. Hij woont en werkt in Rotterdam.
Het was, eerlijk gezegd, een beetje een midden-in-de-nacht-idee. Maar het is me altijd bijgebleven. Ik stelde me een tentoonstelling voor waar vijf zalen lang alleen maar schilderijen te zien zouden zijn van huilende vogels. Als een uitdrukking van een ongelofelijk groot verdriet. Een vogel is een dier met veel mythologische betekenissen. Hij staat symbool voor macht, vrede, wijsheid, vrijheid en vernieuwing. Ik vond het een poëtisch idee om dat beeld te combineren met een juist heel menselijke eigenschap, geïnspireerd op het schilderij van het huilende zigeunerjongetje.
Intussen heb ik een stuk of twintig van die huilende vogels geschilderd. Daarmee is dat idee voor mij een belangrijk schilderkunstig thema geworden. Een heel uitgewerkt idee voor een schilderij vind ik vaak niet erg bruikbaar. Je hebt een goed uitgangspunt nodig en al schilderend begint het schilderij zelf een richting aan te geven. Bij het twintigste schilderij zijn je techniek en je kleurgebruik veranderd, hoeft een poot niet meer op een poot te lijken.
De laatste tijd probeer ik de vogels heel snel te schilderen, in een sessie van één dag. Die werkwijze is duidelijk beïnvloed door het muziek maken. Ik wil het schilderen meer gaan benaderen vanuit de concentratie die je hebt als je een concert geeft. Na een optreden denk je na over wat er niet goed ging, maar altijd met het oog op een volgend concert. Dus schilder ik de vogels in één keer en verander er daarna niets meer aan.
Als je schilderijen maakt, ben je er nooit bij als mensen je werk bekijken. Bij een optreden heb je juist wel een heel direct contact met het publiek. Misschien dat ik me daarom het afgelopen jaar wat intensiever met muziek bezig ben gaan houden. Op dit moment werk ik aan een liedjesalbum en treed ik veel op.
In Galerie 10 laat ik naast de vogelschilderijen ook sculpturen zien, assemblages van allerlei soorten materialen die ik met elkaar combineer. Ik gebruik daarvoor ook delen van muziekinstrumenten: een drumstel, speakers en gitaren. Voor mijn collages gebruik ik plaatjes uit allerhande mode- en esoteriebladen. In de kiosk zie je altijd precies welke tijdschriften voor dames en welke voor mannen zijn. Dan blader ik door de Playboy en denk: die plaatjes zijn voor mij bedacht. Of je nu een Poolse taxichauffeur bent of directeur van ABN Amro, je wordt geacht hetzelfde bij die foto’s te voelen. Dat fascineert me. Ik werk graag met dat soort stereotiepe clichés.
In mijn werk knip en scheur ik al die materialen – of het nu pin-ups zijn, of muziekinstrumenten – in allerlei stukken om er vervolgens mijn eigen bouwsel van te vormen. Ik probeer met mijn werk geen verwarring te scheppen, die is er al genoeg, maar ik voel me wel heel vrij om in die verwarring telkens opnieuw een andere ordening aan te brengen.
Sandra Smallenburg,
NRC Handelsblad 17 December 2010
‘You Wild Eyed Butterfly, You Sleepy Flowerhead…’ 2010
250 x 200 cm, oilpaint, acrylics and spraypaint on wood
private collection Utrecht